Traktor podobnie, jak inne pojazdy na drogach ma określoną geometrię zawieszenia. Konstrukcja przystosowana do pracy pod obciążeniem i w trudnych warunkach terenowych od czasu do czasu potrzebuje uwagi. Jednym z parametrów, który najczęściej zmienia się na niekorzyść, jest zbieżność kół. Lekceważenie objawów złego ustawienia obręczy wpływa na pewność prowadzenia, a także bezpieczeństwo. Dlatego podpowiadamy, jak ustawić zbieżność kół w ciągniku.
Szybsze zużycie opon to pierwszy objaw źle ustawionej zbieżności kół
Ciągniki rolnicze podobnie do samochodów osobowych mają fabrycznie ustawioną zbieżność kół przednich. Za prawidłowe położenie obręczy względem siebie odpowiadają między innymi elementy gumowe zawieszenia. Pod wpływem wstrząsów tworzywo traci swoje fabryczne parametry, co prowadzi do rozkalibrowania ustawienia kół.
Najczęściej jednym z objawów pogorszonej zbieżności kół jest szybsza degradacja bieżnika. Oczywiście powodów przyspieszonego zużycia może być przynajmniej kilka. Najczęściej włączenie napędu osi przedniej na drodze asfaltowej lub zbyt częsta jazda po drogach publicznych przyspiesza ścieranie się opony. Jeśli Twoja rutyna przemieszczania się traktorem jest taka sama, jak zawsze, a ogumienie znika w oczach, prawdopodobnie trzeba na nowo ustawić zbieżność całkowitą. W takim razie, jak ustawić zbieżność kół w ciągniku?
Jak ustawić zbieżność kół w ciągniku? Możesz zrobić to samodzielnie!
Współczesne traktory to zdecydowanie bardziej zaawansowane technicznie konstrukcje, jednak nadal dużą popularnością cieszą się pojazdy, które mają kilkadziesiąt lat. W nich możesz podjąć się korekty ustawienia obręczy względem siebie. Jak ustawić zbieżność kół w ciągniku? Dla lepszego zobrazowania wykorzystamy uniwersalną metodę. Przyjmuje się, że zbieżność kół mierzona na wysokości piasty koła przed i za osią, a także względem krawędzi obręczy powinna wynosić szacunkowo od 3 do 11 mm. Jeśli pomiar wskazuje na znaczne rozbieżności, musisz podjąć się korekty.
Ustaw ciągnik na równym miejscu, sprawdź luz na kole kierownicy i oznacz punkty na oponie
Najlepiej ustawić traktor na betonowej powierzchni, następnie należy wejść do kabiny i ruszając kierownicą z kołami ustawionymi na wprost, musisz ocenić, czy luz w układzie kierowniczym mieści się w przedziale od 10 do 15 stopni. Jeśli ten parametr znajduje się w normie, możesz przejść do następnego kroku. Podnieś oś przednią delikatnie nad ziemię. Dalej na wewnętrznej stronie kół przednich oznacz dwa punkty na wysokości osi. Ze względów praktycznych powinny one znajdować się z przodu opony. Jak ustawić zbieżność kół w ciągniku? Czas na dokładne pomiary!
Zwróć uwagę na różnicę odległości pomiędzy zaznaczonymi punktami przed osią i za osią
Gdy udało Ci się prawidłowo oznaczyć punkty, przejdź do pomiaru odległości pomiędzy nimi przed osią i za osią. Przy skręconej kierownicy o 180 stopni różnica powinna mieścić się w przedziale od 3 do 11 mm. Jeśli rozpiętość jest większa, przejdź do poluzowania śrub w prawym drążku kierowniczym.
Jak ustawić zbieżność kół w ciągniku? Podniesiona oś przednia ułatwia dostęp do przeciwnakrętki i śruby drążka. Trzeba je poluzować, najpierw przeciwnakrętkę, a później śrubę. Dalej pozostaje tylko rozluźnienie obejmy drążka, która uniemożliwia obracanie się tego elementu. Rozkręcenie podzespołu sprawi, że rura tworząca drążek zacznie się obracać, przez co zmniejszysz lub zwiększysz zbieżność.
Gdy ustawisz wszystko na nowo i dokonasz ponownie opisanych powyżej pomiarów, które oscylują w sugerowanych normach, możesz przejść do złożenia podzespołów prawego drążka w odwrotnej kolejności do tej opisanej powyżej.