W życiu zdarzają się sytuacje, które budzą wątpliwości w stosunku do przepisów prawa. Choć może wydawać się to dziwne, w branży transportowej często pojawia się pytanie, kto odpowiada za zabezpieczenie ładunku? Okazuje się, że sprawa jest złożona, a decyzje sądu mogą być różne, mimo że prawo jest dość jasne. Dzisiaj opisujemy w skrócie tematykę zabezpieczenia ładunku i wynikającej z tego odpowiedzialności.
Nadawca i odbiorca towaru powinni ustalić, kto odpowiada za czynności ładunkowe
Musisz zdawać sobie sprawę, że przewoźnik jest pośrednikiem w procesie dostarczenia towaru pod wskazany adres. Najczęściej zasady związane z przewozem rzeczy, które dotyczą załadunku i rozładunku, ustalane są pomiędzy nadawcą i odbiorcą towaru. Rola firmy transportowej może być uwzględniona w dokumentach, jednak nie ma takiego obowiązku. Najczęściej za wszystkie uszkodzenia podczas umieszczenia ładunku w naczepie lub przyczepie odpowiada nadawca przesyłki. W takim razie kto odpowiada za zabezpieczenie ładunku?
Kto odpowiada za zabezpieczenie ładunku? Odpowiedzialność spoczywa po stronie nadawcy
Odpowiedź na pytanie, kto odpowiada za zabezpieczenie ładunku, wydaje się oczywista. Przewoźnik powinien wziąć pełną odpowiedzialność na siebie, jeśli doszło do nieprawidłowości. Niestety to nie jest dobre postępowanie. Eksperci, którzy zajmują się prawem przewozowym mówią jednoznacznie, że wyłącznie nadawca ma pełną wiedzę na temat jednostki przewozowej. W związku z tym to po stronie osoby zamawiającej transport leży pełna odpowiedzialność za wszelkie naruszenia i niebezpieczeństwa.
Dlaczego nadawca odpowiada za prawidłowe zabezpieczenie ładunku?
Trzeba na zagadnienie spojrzeć z punktu widzenia logiki. Kto odpowiada za zabezpieczenie ładunku? Gdy firma potrzebuje wyekspediować towar ze swojej siedziby do adresata, tylko ona posiada pełną wiedzę na temat najważniejszych cech jednostki przewozowej. Czyli zna jej wagę brutto, podatność na zgniatanie, ma informacje na temat wymaganego współczynnika tarcia. Na tej podstawie wystawia ogłoszenie lub zamawia firmę przewozową, która spełnia określone kryteria.
Zadaniem przewoźnika, a co za tym idzie kierowcy, jest wyłącznie dostarczenie zamówionego środka do transportu elementu. Samochód ciężarowy, ciągnik rolniczy z przyczepami lub samochód dostawczy muszą jedynie spełniać określone kryteria, które pozwalają zabezpieczyć ładunek w sposób profesjonalny.
Dlaczego podczas kontroli przez określone służby kierowcę obciąża się mandatem?
Istnieje tylko jeden logiczny przypadek postępowania, gdy za niepoprawnie zabezpieczony ładunek powinien odpowiadać kierowca. Gdy można jednoznacznie udowodnić, że to on dopuścił się zmiany prawidłowego ułożenia pasów, bloczków, kątowników, mat antypoślizgowych w niebezpieczny dla użytkowników ruchu drogowego układ. Pozostałe sytuacje, w których kierowca obciążony zostaje mandatem, są nielogiczne. Niestety istnieje pewien błąd w przepisach, który obecnie jest trudno zmienić.