Prawo o ruchu drogowym jednoznacznie wskazuje, że każdy ładunek musi być umieszczony w przestrzeni transportowej w taki sposób, aby nie mógł się poruszyć w żadną ze stron. Jednocześnie musi on być cichy, wyglądać estetycznie i nie wydzielać odrażającej woni. Zatem trzeba wiedzieć, jak zabezpieczyć ładunek, żeby poruszać się z nim zgodnie z przepisami ruchu drogowego oraz prawa przewozowego. O tym wszystkim, w telegraficznym skrócie, w dzisiejszym wpisie.
Dlaczego każdy ładunek musi być przymocowany?
W trakcie transportu na jednostkę ładunkową działają określone siły. Pojawiają się one przy ruszaniu, wtedy towar porusza się do końca naczepy lub przyczepy. Fizyka i jej prawidłowości działają również podczas hamowania. W tym przypadku siła przesuwająca rzeczy wewnątrz przestrzeni ładunkowej jest największa. Oczywiście również w trakcie zmiany kierunku ruchu na przedmiot działa siła odśrodkowa.
Waga przewożonych towarów nie jest tak bardzo istotna, ponieważ działanie opisanych powyżej sił występuje w każdym przypadku. W związku z tym im ładunek jest cięższy, tym więcej zabezpieczeń potrzeba. Przykładowo skrzynia o masie jednej tony porusza się na boki z masą pięciuset kilogramów, natomiast podczas hamowania jej ciężar wynosi nawet osiemset kilogramów. W takim razie, jak zabezpieczyć ładunek w sposób skuteczny?
Jak zabezpieczyć ładunek? Skorzystaj z pasów, mat antypoślizgowych i kątowników
Branża transportowa posiada szereg akcesoriów, które pomagają w przymocowaniu towaru do przestrzeni ładunkowej. Gama pasów zabezpieczających, mat antypoślizgowych i kątowników robi bardzo duże wrażenie. Jeśli zastanawiasz się, jak zabezpieczyć ładunek, musisz wziąć pod uwagę współczynnik tarcia. Główną motywacją spinania towaru jest zwiększenie tarcia, żeby ograniczyć do minimum jego przesuwanie. Każdy materiał posiada inne właściwości, dlatego warto skorzystać ze specjalnych tabel i wzorów, które pozwalają to wszystko wyliczyć.
Po czyjej stronie leży obowiązek zabezpieczenia towaru?
Na koniec wzbudzająca duże kontrowersje w branży transportowej kwestia, kto odpowiada za zabezpieczenie ładunku. Opinie praktyków, którzy zajmują się interpretowaniem prawa przewozowego są jednoznaczne. Pełną odpowiedzialność za przymocowanie towaru powinien wziąć na siebie nadawca. Głównym zadaniem przewoźnika jest wyłącznie dostarczenie określonego środka transportu, który spełnia wymogi opisane wcześniej przez nadawcę.